Op zondag 27 juni 1948 arriveerden op het vliegveld Welschap bij Eindhoven de eerste drie straaljagers van de toenmalige Luchtstrijdkrachten. Ze waren van het type Gloster Meteor F. Mk. 4. Daarmee begon het tijdperk van de jachtvliegtuigen met straalaandrijving voor de Koninklijke Luchtmacht. De in dienst zijnde aantallen, bestaande uit diverse typen, zouden snel stijgen tot een piek in 1956 van 522 toestellen.
Daarna zouden de aantallen eigenlijk alleen maar afnemen, tot 70 anno 2017, waarbij dan de twee F-35A testmodellen nog zijn meegerekend. De 68 overgebleven F-16’s zullen, zoals het er nu naar uitziet, worden vervangen door in totaal slechts 37 F-35A’s, bijna een halvering dus. Natuurlijk zijn modernere vliegtuigen steeds capabeler, maar de reductie van meer dan 500 naar 37 straks is toch wel heel bizar. Ook het beste jachtvliegtuig kan maar op één plaats tegelijk zijn!
Als basis voor de grafiek zijn de gegevens gebruikt zoals door Coen van den Heuvel gepubliceerd in zijn boekje ‘Vliegtuig- en registratieoverzicht 1945-2005’, aangevuld met latere reducties. Hierbij gaat het vooral om de ‘datum in’ en ‘datum uit’, data zoals vermeld op de vliegtuigkaarten, BvI/BvL, afschrijvingsformulieren, doorhaling in het Militaire Luchtvaartregister, maandlijsten en andere Luchtmachtdocumenten.
Laat een reactie achter bij Walter de GeusReactie annuleren